Page content

article content

Hoe vraag je om een testimonial of een aanbeveling?

Veel mensen hebben er moeite mee, het vragen om een testimonial of een aanbeveling. Maar dit is zo belangrijk! Maar hoe doe je dat eigenlijk, hoe vraag je om een testimonial of een aanbeveling?

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten van mij, is dat ik veel waarde hecht aan testimonials en referenties, omdat daarin je netwerk laat weten wat ze van je vinden. Vooral video testimonials zijn krachtig, heel krachtig. Daar wordt relatief nog vrij weinig gebruik van gemaakt. Vraag eens aan je tevreden klanten of zij op video willen vertellen wat zij van jouw dienstverlening vonden. Mensen kijken tegenwoordig, zeker de nieuwe generatie, meer video in plaats van dat er gelezen wordt. Dus waarom niet in videovorm? Die video’s kun je voor jezelf maken, maar je kunt het ook aanbieden. En daarmee bedoel ik het volgende.

Maak een video testimonial

Op het moment dat jij zelf ergens tevreden over bent, biedt dan eens aan om een video op te nemen voor die persoon. Je investeert zo gelijk weer in de relatie. Zelf heb ik dat ook pas gedaan bij mijn sportmasseuse in Soest. Ik was klaar en ik was weer heel erg tevreden over hoe dat gegaan was – en dat doet ze al jaren. Dus eigenlijk zei ik spontaan tegen haar: goh, Monique, vind je het leuk als ik een videootje voor je opneem? En zij heeft mij op haar iPhone een testimonial van een paar minuten laten opnemen, waarin ik haar promoot, op video, met haar massagepraktijk. Daarmee investeer ik in de relatie met haar. En dat is waar ik het vaker over heb – ook in mijn boeken en in mijn trainingen – het principe van zaaien en oogsten is de basis voor succesvolle relaties. Dus probeer te kijken waarin je anderen kunt helpen, dat kan bijvoorbeeld gewoon door een simpel videootje op te nemen.

Wil je mijn video testimonial voor Monique zien? 🙂

Testimonials en aanbevelingen (referenties) zijn het meest krachtige instrument

De testimonials en aanbevelingen (of referenties) zijn eigenlijk het meest krachtige instrument in je netwerk. Dat iemand uit jouw netwerk je aanbeveelt bij je doelgroep. Dat is ook wat we in onze Netwerk Academie iedereen leren, dat het onderhouden van je netwerk het belangrijkste is. Want jouw netwerk praat dagelijks met jouw doelgroep. Nu merk ik in de praktijk, als ik bij klanten kom of bij relaties, dat er nog heel weinig gebruik gemaakt wordt van het vragen om aanbevelingen. Dus je moet je voorstellen dat het dus regelmatig voorkomt dat iemand bij een klant zit die heel tevreden is. Uiteindelijk vraag je, kunnen we nog iets voor u doen? Nee? Nou, bedankt, heel erg blij dat u tevreden bent. En dan gaan ze weer… Gemiste kans!

Tevreden klant? Vraag om die aanbeveling!

Zeg gerust: fijn dat u zo tevreden bent over onze producten, onze dienstverlening. Zijn er misschien bedrijven in uw netwerk waarvan u denkt dat die ook geholpen zouden zijn met dit product of deze dienstverlening? Want op het moment dat ik met een tevreden klant zit – en met tevreden, dan bedoel ik eigenlijk een acht of hoger, als je het in cijfers zou uitdrukken – die aangeeft dat hij heel tevreden is met wat jij voor hem of haar hebt betekent. Dan is dat natuurlijk hét moment om te vragen om een aanbeveling bij een ondernemer of een bedrijf uit hun netwerk. En daar wordt nog heel weinig gebruik van gemaakt. Zonde!

Het is een enorm krachtig instrument om bij bestaande klanten om aanbevelingen te vragen bij bedrijven uit hun netwerk. Want ze zijn al tevreden, dus ze kunnen een ambassadeur worden. Het is dus alleen aan jou om over die drempel heen te stappen om ook die vraag te stellen.

Vraag om een testimonial

Waarom mensen niet om een testimonial of een aanbeveling vragen

Er zijn een aantal redenen waarom mensen geen gebruik maken van deze gelegenheid om een testimonial of een aanbeveling te vragen. De eerste reden is dat men zich er niet van bewust is. Het gebeurt vaak niet, omdat men er simpelweg niet aan denkt. Maar er zijn nog twee belemmeringen die opkomen waarom mensen het niet doen.

En de eerste daarvan is, ze weten niet hoe ze dat moeten doen.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Waar wil je aanbevolen worden?
  • Waarom juist bij dat bedrijf of die persoon?
  • Wat heb je te bieden of wat kunnen ze jou bieden?

Maak dit helder voor jezelf. Je moet dit namelijk goed kunnen verwoorden aan degene uit jouw netwerk of aan jouw klant, zodat hij goed begrijpt of er ook inderdaad bedrijven zijn die je kunnen helpen.

Voel je je onzeker of niet vrij genoeg om te vragen op een testimonial of aanbeveling?

Er is nog een belangrijke belemmering die mensen ervaren, en dat zit puur in je hoofd. Ik hoor mensen vaak zeggen: ik heb gewoon niet het lef of ik voel me niet vrij genoeg om zo’n aanbeveling te vragen aan mijn klanten.

Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom dat zo is?

Het heeft namelijk meer te maken met een bepaalde negatieve zelfovertuiging die je hebt opgebouwd in de afgelopen jaren. We noemen het ook conditionering. En dat betekent dat de gedachten in je hoofd met je aan de haal gaan. Er zijn stemmetjes in je hoofd die zeggen: dat kan ik niet maken; ze zien me aankomen; ze vinden me opdringerig. Dat soort dingen. Maar ik zou je mee willen geven dat dat op dit moment echt alleen maar gebaseerd is op aannames.

Zolang iets niet getoetst wordt, is het een aanname. En dat betekent dat je jezelf eigenlijk tekort doet. Op het moment dat we ons handelen baseren op aannames die niet getoetst zijn, doen we onszelf te kort. Omdat we eigenlijk nooit zullen weten hoe erop gereageerd zou zijn.

Hoe kan je die drempel over en gewoon om een aanbeveling vragen?

  • Wees je er bewust van.
  • Bereid je goed voor, dus dat je ook weet bij wie je aanbevolen wilt worden en waarom en wat je eventueel te bieden hebt.
  • En het derde is om niet je gedachten te geloven, die je vertellen dat het allemaal niet kan of dat het niet gepast zou zijn. Maar om het gewoon te doen. In het Engels is er een mooi spreekwoord dat zegt:

    if you do what you fear, fear will disappear

    Dus hierbij is het echt zaak om het gewoon te doen.

Je zult merken dat tevreden klanten wel degelijk bereid zijn om je daarbij te helpen. En dan merk je ook dat je eigenlijk voor niks zo lang dat niet gedaan hebt, omdat je dacht dat ze dat vervelend zouden vinden. Gewoon doen! Je zult zien dat het uiteindelijk allemaal reuze meevalt.

Succes met het vragen van een aanbeveling!

Comment Section

0 reacties op “Hoe vraag je om een testimonial of een aanbeveling?

Plaats een reactie


*