Page content

article content

Maak van je netwerk ambassadeurs, hoe?

Om van je netwerk ambassadeurs te maken kun je je netwerk onderverdelen in 4 groepen: figuranten, sympathisanten, dj’s en ambassadeurs. Maar wat betekent dit nu en hoe doe je dat?

 

Figuranten uit je netwerk

Iemand die je alleen vluchtig kent, noemen we een figurant. Daarbij kun je denken aan mensen uit de omgeving die je in de straat, op het schoolplein of in de winkel tegenkomt. Je hebt er niet echt een relatie mee en ze weten ook niet welk werk je doet.

 

Sympathisanten uit je netwerk

Iemand die jou goed kent en je iets gunt, is een sympathisant. Hierbij ligt de nadruk op de relatie. Vaak weet een sympathisant niet echt welk werk je doet, maar de relatie is goed. Denk hierbij aan vrienden en/of familie.

 

DJ’s uit je netwerk

Iemand die vertrouwen heeft in jouw dienstverlening, kwalificeert zich als dj. Ikzelf ben een groot fan van Armin van Buuren, dus ik vond dit wel een mooie benaming ervoor. Wat doet een dj namelijk? Die draait plaatjes. En waarom draait een dj die plaatjes? Omdat hij of zij die plaatjes goed vindt.

Met een dj heb je geen diepgaande relatie, maar de dj is wel erg enthousiast over jouw product of dienst. Dit betreft bijvoorbeeld jouw klantenkring.

Ambassadeurs

Alleen relaties die 3 uit 3 scoren – kennen, gunnen én vertrouwen – willen waarschijnlijk ook voor je aan het werk. Dit is een potentiële ambassadeur. Een ambassadeur is een combinatie tussen een sympathisant en een dj.

 

Met een ambassadeur heb je EN een goede relatie EN hij is enthousiast over jouw product.

 

Het grote verschil tussen een dj en een sympathisant enerzijds en een ambassadeur anderzijds is, dat een ambassadeur jou uit zichzelf aanbeveelt.

Bij een sympathisant en een dj moet je het eerst vragen. Dit is een belangrijk verschil omdat je door een ambassadeur ook wordt aanbevolen als je er zelf geen weet van hebt.

Maar voor het creëren van een echte ambassadeur, één die jou uit zichzelf aanbeveelt…, daarbij komt wat meer kijken. Je voegt dan nog een ingrediënt toe. Een ingrediënt dat uitstijgt boven vriendschap of klanttevredenheid. Dat is aandacht.

Het onderhouden van je netwerk is cruciaal.

 

Geef de belangrijkheid per persoon aan

Zelf geef ik de belangrijkheid van mijn netwerk per persoon aan. Dus vraag jezelf af hoe belangrijk iemand voor je is. Wil je iemand een keer per maand spreken? Of een keer per half jaar of een keer per jaar? Ik noem dat het ‘dartbordmodel’. Je kunt per ring aangeven wat de contactfrequentie per persoon moet zijn. Van binnenuit naar buiten kun je respectievelijk in categorie A, B, C, D of E vallen.

Dit is natuurlijk een dynamisch model, waarbij mensen zowel van buiten naar binnen als vice versa in je netwerk kunnen bewegen.

 

Wil jij van je netwerk ambassadeurs maken?

Wil je hulp bij het in kaart brengen van je netwerk? Schrijf je dan in voor één van onze trainingen.

 

 

Breng je netwerk in kaart

Comment Section

0 reacties op “Maak van je netwerk ambassadeurs, hoe?

Plaats een reactie


*


background: rgba(255, 255, 255, 0.73);