Wanneer moet jij aan me denken?

Stel, wij ontmoeten elkaar op een netwerkbijeenkomst. Het klikt, we blijven een tijdje staan praten – en dan stel je me de onvermijdelijke vraag: ‘Ik wil je graag aanbevelen. Maar wanneer moet ik aan je denken? Bij welke prospects?’

aanbevelingjpg

Ik heb daarop twee antwoorden. Een is simpel, het andere ingewikkelder.

Het simpele antwoord luidt als volgt. Ik geef netwerktrainingen, en dus moet je alert zijn op het woord ‘netwerk’. Laat iemand vallen dat zijn mensen wel een netwerktraining kunnen gebruiken? Of verzucht hij dat hij geen goede netwerktrainer kan vinden? Dan kun je mijn naam laten natuurlijk noemen.

Nogmaals, dit is het simpele antwoord. Iets té simpel zelfs. Want hoe vaak zul je iemand tegenkomen die zijn kaarten zo open op tafel legt? Meestal ervaren mensen alleen een latente behoefte – bijvoorbeeld meer omzet – maar de oplossing – netwerktrainingen – ligt nog achter de horizon. En dus zal dat woord niet vallen. Hoe lang je ook luistert.

Daarom geef ik ook een ingewikkelder antwoord. En daarvoor moeten we een paar maanden terug in de tijd.

Want toen gaf ik een training aan enkele managementconsultants. Stuk voor stuk aardige mensen, die hun klanten ook iets hadden te bieden. Veel bedrijven opereren namelijk niet efficiënt. Zij werken bijvoorbeeld met vijf managementlagen, waar ze ook toekunnen met drie. Mijn managementconsultants maakten dat inzichtelijk. En dus bespaarden ze hun klanten veel geld.

Hoe zorg je ervoor dat jouw netwerk weet wanneer ze met een prospect van je staan te praten?

Leer het op de inspirerende dag: ‘Méér omzet door effectiever te netwerken’

Inschrijven netwerktraining

Ik wilde ze dus graag aanbevelen, die managementconsultants. Maar wanneer moest ik dat doen? Ik spreek zelden met directeuren die klagen over hun managementlagen. Eerder zullen ze na veel doorvragen bekennen dat zaken niet helemaal lekker lopen. Maar het waarom daarachter, dat kunnen ze niet altijd onder woorden brengen. Ook zij kampen met een latente behoefte.

Is dit een probleem? Niet voor mijn managementconsultants.

Want die wildgroei van managementlagen, dat was volgens hen geen zeldzame zaak. Sterker nog, zij zagen die bij zo’n beetje alle commerciële ondernemingen met meer dan 100 werknemers. Al die klagende directeuren die ik eerder had gesproken, hebben waarschijnlijk met dit probleem te maken.

board

Dat geeft dus aan wanneer ik mijn managementconsultants kan aanbevelen. Heel simpel: als ik spreek met de directeur van een 100-plus-onderneming die klaagt dat de zaken niet goed lopen. Nee, die directeur hoeft niet te weten hoe die problemen worden veroorzaakt; die managementlagen hoeven niet te zijn blootgelegd. Laat dat maar over aan die consultants.

Daarmee zijn we aanbeland bij mijn ingewikkelde antwoord.

Want weet je wanneer je aan mij moet denken? Vergeet het woord ‘netwerken’. Spits je oren als een ondernemer klaagt over teruglopende omzet, of over een salesafdeling die niet lekker loopt. Dan heeft hij een probleem waar ik iets mee kan. Dan staat hij open voor mijn oplossing.

Of hij dat nu beseft of niet.

Wil je ook leren hoe Netwerken méér is dan borrelen en hoe je hier MEER uit kunt halen?
Schrijf je dan in voor de inspirerende dag: ‘Méér omzet door effectiever te netwerken’

Inschrijven netwerktraining

Netwerktips ?

Wij hebben regelmatig netwerktips die we met je willen delen. 

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This