Wat is netwerken? | Netwerken.nl

Wat is netwerken?


Netwerken. Waarschijnlijk heb je er van gehoord. Misschien heb je het in de praktijk gebracht. En de kans is groot dat je er met weinig enthousiasme op terugkijkt. Veel mensen krijgen namelijk associaties met gladde verkopers die op netwerkbijeenkomsten hun visitekaartjes ronddelen. Met mede-ondernemers die niet luisteren, maar alleen hun product aanprijzen. Kortom: met netwerken had je in het verleden net zoveel succes als met koude acquisitie.


Herkenbaar? Dan hebben we goed nieuws voor je: dat is geen netwerken. En we hebben méér goed nieuws: netwerken, écht netwerken, is hét middel om je omzet drastisch te verhogen.

Meer resultaat halen uit effectief netwerken

Eerst moeten we een einde maken aan een misverstand. ´Netwerken´ is geen ander – netter – woord voor ´verkopen´. We zien het vaak tijdens trainingen: een deelnemer roept dat hij absoluut geen netwerk heeft. En als hem dan gewezen wordt op zijn tientallen warme contacten, wuift hij die weg: “Nee, die hebben allemaal geen cent te makken. Daar kan ik nooit iets aan verkopen.”

Dit berust op een misverstand. Zulke netwerken zijn juist wél waardevol. Soms zijn ze zelfs waardevoller dan een sociale kring van oliesjeiks en beursspeculanten. Want een netwerk bouw je niet op om je product aan te slijten. Je doet het veel handiger: dat verkopen besteed je uit aan derden. Aan dat netwerk.

Dát is namelijk de kern van echt netwerken: de mensen in dat netwerk leggen contact met jouw doelgroep buiten dat netwerk. Zij bevelen jou aan, bij iedereen die bij jouw product is gebaat. Zij vormen jouw gratis marketingteam. Een team dat altijd aan het werk is, ook als jij zit te eten, een film kijkt of aanwezig bent bij een voetbalwedstrijd.

Stel je eens voor dat je omringd bent door 250 mensen uit jouw netwerk. Mensen die niet alleen enthousiast zijn over jou, maar ook over je dienstverlening. Zo enthousiast zelfs dat ze daar graag over praten, met iedereen die het wil horen. 

Daarmee zou je je kansen om met je prospects in contact te komen enorm vergroten toch?


Wat klanten zeggen

“Jochem heeft onze sales- en accountmanagers op inspirerende wijze nieuwe, praktische netwerkinzichten bijgebracht. Een aanrader!”

Heiko Hoogendijk, Commercieel directeur Business Line Pensioen, AEGON

“Als je nadenkt over een training van Jochem zou ik zeggen niet meer nadenken, maar contact leggen! Ik heb 2 ochtenden genoten van Jochem zijn enthousiasme, kennis en praktijkervaring.”

Jonneke Bronsema, voorlichter Siriz

“Beste Jochem, Dank voor je zeer boeiende workshop op clubculinair Zaandam. Je verhaal heeft mij echt aan het denken gezet! En natuurlijk dank voor je tip, ik ga ‘m direct toepassen! Groeten, Martyn”

Alles draait om het bouwen van relaties