Wat is netwerken?

Netwerken. Waarschijnlijk heb je er van gehoord, misschien heb je het in de praktijk gebracht. En de kans is groot dat je er met weinig enthousiasme op terugkijkt. Veel mensen krijgen namelijk associaties met gladde verkopers die op netwerkbijeenkomsten hun visitekaartjes ronddelen. Met mede-ondernemers die niet luisteren, maar alleen hun product aanprijzen. Kortom: met netwerken had je net zoveel succes als met koude acquisitie.

Herkenbaar? Dan heb ik goed nieuws voor je: dat is geen netwerken. En ik heb méér goed nieuws: netwerken, écht netwerken, is hét middel om je omzet drastisch te verhogen.

Maar daarvoor moet je allereerst weten wat het precies is.

Netwerken is zinloos?

Stel, je zit in een gigantisch voetbalstadion. De wedstrijd is nog niet begonnen en dus glijdt je blik over de tribunes. Over die vrolijke, veelkleurige menigte. Nee, het is onmogelijk om al die medesupporters te tellen, maar je weet dat het stadion een capaciteit heeft van 50.000 man. En het zit nog voller dan gewoonlijk.

Dus begin je te rekenen. Ooit heb je met een marketeer vastgesteld dat ongeveer 5% van de Nederlanders behoefte heeft aan jouw product of dienstverlening. Dus vanmiddag ben jij omringd door… 2500 potentiële klanten.

Wel 2500 potentiële klanten?

Dat is je huidige klantenbestand, maal 100! Maar er is een probleem. Al die 2500 prospects stromen na de wedstrijd weer het stadion uit. Zonder dat jij weet dat het prospects zijn. En wat nog vervelender is: zonder dat zij dat zelf beseffen.

Wat moet je doen? Met deze mensen gaan netwerken? In twee uur tijd kun je hoogstens 20 gesprekken voeren, en daarmee heb je 0,04% van de aanwezigen gesproken. Hoogstens – want de wedstrijd is inmiddels begonnen, en je hebt niet het gevoel dat je mede-supporters zich voor jouw boodschap zullen openstellen.

Misverstand

Misschien kom je nooit bij voetbalwedstrijden, en misschien heb je nog nooit 50.000 mensen bij elkaar gezien. Maar dat is niet belangrijk. Want of je nu ondernemer bent of salesmedewerker bij een grote organisatie, dagelijks heb je hetzelfde probleem als in dat stadion. Prospects zijn er genoeg. Statistisch gezien zie je er iedere dag tientallen langslopen. Maar deze droomklanten laten zich moeilijk werven, omdat je ze niet altijd als droomklant herkent. En zij herkennen jou niet als hun ideale leverancier.

De oplossing? Netwerken. Toch. Maar dan wel op een totaal andere manier dan je je tot nu toe heb voorgesteld.

Want eerst moet ik een einde maken aan een misverstand. ´Netwerken´ is niet een ander – netter – woord voor ´verkopen´. Ik zie het zo vaak tijdens mijn trainingen: een deelnemer roept dat hij absoluut geen netwerk heeft. En als ik hem dan wijs op zijn tientallen warme contacten, wuift hij die weg: “Nee, die hebben allemaal geen cent te makken. Daar kan ik nooit iets aan verkopen”

“Jochem heeft onze sales- en accountmanagers op inspirerende wijze nieuwe, praktische netwerkinzichten bijgebracht. Een aanrader!” 

Heiko Hoogendijk, Commercieel directeur Business Line Pensioen, AEGON

Als je nadenkt over een training van Jochem zou ik zeggen niet meer nadenken, maar contact leggen! Ik heb 2 ochtenden genoten van Jochem zijn enthousiasme, kennis en praktijkervaring. 

Jonneke Bronsema, voorlichter Siriz

Indirect netwerken

Nogmaals: dit berust op een misverstand. Zulke netwerken zijn juist wél waardevol. Soms zelfs waardevoller dan een sociale kring van oliesjeiks en beursspeculanten. Want een netwerk bouw je niet op om je product aan te slijten. Je doet het veel handiger: dat verkopen besteed je uit aan derden. Aan dat netwerk.

Dat is namelijk de kern van echt netwerken: de mensen in dat netwerk leggen contact met je doelgroep buiten dat netwerk. Zij bevelen jou aan, bij iedereen die bij jouw product is gebaat. Zij vormen jouw gratis marketingteam. Een team dat altijd aan het werk is, ook als jij zit te eten, een film kijkt of aanwezig bent bij een voetbalwedstrijd.

Want ga even terug naar dat stadion. En stel je eens voor dat je omringd bent door 250 mensen uit jouw netwerk. Mensen die niet alleen enthousiast zijn over jou, maar ook over je dienstverlening. Zo enthousiast zelfs dat ze daar graag over praten, met iedereen die het wil horen. Niet alleen vóór en tijdens de wedstrijd, maar ook als iedereen weer naar huis is. Altijd eigenlijk.

Stadion vol

Daarmee zou je je kansen om met je prospects in contact te komen, enorm vergroten toch?

Bedenk dan dat dit bovenstaande scenario absoluut niet uit de lucht is gegrepen. Want de gemiddelde mens beschikt inderdaad over 250 contacten, en – het wordt nóg mooier – die 250 hebben er op hun beurt óók 250. Met behulp van je netwerk bestrijk je dus maar liefst 62.500 personen. Goed, misschien tel je dan mensen dubbel omdat je ene vriend dezelfde relaties heeft als de andere. Maar zelfs als je daarvoor corrigeert, kom je minstens uit op 50.000  indirecte contacten. Inderdaad, een heel stadion vol.

“Beste Jochem, Dank voor je zeer boeiende workshop op clubculinair Zaandam. Je verhaal heeft mij echt aan het denken gezet! En natuurlijk dank voor je tip, ik ga ‘m direct toepassen 🙂 Groeten, Martyn”

“Jochem heeft onze sales- en accountmanagers op inspirerende wijze nieuwe, praktische netwerkinzichten bijgebracht. Een aanrader!” 

Heiko Hoogendijk, Commercieel directeur AEGON

Netwerktips ?

Wij hebben regelmatig netwerktips die we met je willen delen. 

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This