Page content

Monica van Leussen – Rabobank Flevoland

article content

Monica van Leussen – Rabobank Flevoland

Netwerken hoort er gewoon bij. Niet alleen voor de accountmanagers, maar eigenlijk voor alle medewerkers van onze bank. Bij sommigen zit netwerken in het bloed, maar voor het gros voelt netwerken toch niet als een natuurlijk iets. Het blijft eng, niet leuk. Reden om te kijken of we hier iets aan konden veranderen; om van netwerken wel iets leuks te maken.

Een van de collega’s kwam met de naam van Jochem. Hij had eerder een keer een workshop netwerken van Jochem bijgewoond en was hier heel positief over. Het enthousiasme en gedrevenheid van Jochem waren blijven hangen. ‘Als iemand het netwerken positief over de bühne kan brengen, is het Jochem wel’, aldus de betreffende collega. We opteerden eerst voorzichtig voor een groep van 40 medewerkers, vijf avonden. Maar iedereen was zo enthousiast over het idee, dat we al gauw een tweede groep moesten inzetten.

Jochem wist de groep als geen ander te boeien, gaf heldere inzichten hoe je je netwerk voor je kan laten werken en liet de deelnemers ook actief deelnemen. Niet alleen nemen, maar vooral ook geven en dan zonder voorwaarden. Dan komt er vanzelf iets terug. Dat is wat bij mij vooral is blijven hangen. Ik ga veel bewuster naar een netwerk, het past nog steeds niet als mijn favoriete jas, maar ik heb veel van de workshops geleerd! En dat geldt niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn 80 andere collega’s. Jochem bedankt, je hebt ons veel nieuwe inzichten gegeven, in ons persoonlijke, zakelijk externe en interne netwerk!